20 mars 2013

Svåra samtal


Grundläggande samtalsverktyg

Vår nästa kurs heter Kommunikation med tonvikt på känsliga samtal, ett otroligt intressant ämne och en viktig del av ett arbete inom HR. Jag läste ut en av böckerna till kursen igår och den handlar om svåra medarbetarsamtal ur ett chefsperspektiv. Även om boken riktar sig framför allt mot arbetslivet tror jag att alla har nytta av att lära sig att hantera svårare samtal och diskussioner med sin omgivning. Det ÄR jobbigt att prata om svåra och känsliga saker men det går att träna upp och lära sig. Jag trodde själv att jag, som har läst en del om samtalsmetodik och liknande sen innan, är ganska duktig på att kommunicera och uttrycka mig men har insett att det beror helt på situationen. Privat är jag betydligt sämre på att hantera svåra samtalsämnen men så är det nog generellt. Att det som ligger en lite närmre om hjärtat, det där som känns på riktigt, också är svårare prata om och förmedla på rätt sätt. Jag är och har alltid varit en känslomänniska med ett stort behov av att få förmedla hur och när jag känner starka känslor, positiva som negativa. Man kan definitivt säga att jag (och min omgivning!) får en hel del praktisk övning i att kommunicera och förhoppningsvis kommer det att kunna fungera som en styrka i mitt kommande arbetsliv!


1 kommentar:

  1. åh men gud vad bra, den boken skulle jag nog läsa. Alltid bra att ha i bagaget till framtida uppdrag

    SvaraRadera