20 augusti 2013

Det är aldrig för sent för ett första steg!


Förutom plugg och jobb ser jag även fram emot att sätta igång med träningen ordentligt igen för den här sommaren har bjudit på mycket av det goda. Det ska bli skönt att komma tillbaka till vardagens rutiner vad gäller mat och träning för det är ju betydligt enklare att vara disciplinerad på hemmaplan än när man har semester och bor borta. Mitt träningsmål det här året har varit att stärka upp kroppen, både rent muskulärt men också mentalt. Att bli stark innebär bland annat att orka med det jag vill, att tro på mig själv och ge min kropp rätt förutsättningar för att må bra. Vårens styrketräning har gett resultat och lagt grunden för större utmaningar. Den här hösten kommer jag därför att fortsätta jobba med mitt mål att bli starkare även om jag vill lägga lite mer fokus på kondition och smidighet. För några år sedan sprang jag en hel del men mitt problem de senaste två åren har varit att jag inte alls känner någon lust till löpningen längre, jag tycker helt enkelt att det är rätt trist att springa och därför drar jag mig för att göra det. För att träningen ska vara lustfylld och faktiskt bli av är det jätteviktigt att hitta en träningform som är rolig! Även om det givetvis är motigt och tungt ibland ska det aldrig kännas som ett tvång att träna. Jag tror att det finns något för alla, det gäller bara att hitta sitt eget sätt att träna på. För mig blev styrketräningen något roligt eftersom det var så kravlöst. Jag brukar köra de övningar jag tycker är roliga och vill och så länge jag har balans och varierar vilka muskelgrupper jag kör är det ett väldigt fritt sätt att träna på. Min utmaning nu är alltså att hitta MITT sätt att konditionsträna så att det känns både kravlöst och roligt samtidigt som det ger önskad effekt.

Ha en riktigt fin tisdag och glöm inte att det aldrig är för sent för ett första steg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar