12 januari 2013

Att följa sitt hjärta



Drömfångare från Weheartit

Är ganska nyss hemkommen från en mäktig läkarexamen och fortfarande uppfylld av stämningen. Ceremonin hölls i en av Linköpings vackraste byggnader och var fylld av bra tal, fin musik och körsång. Det finaste var när allihop, 60 blivande läkare, svor läkareden tillsammans och lovade att "viga sitt liv åt att tjäna sina medmänniskor med humanitet och vördnad." Det är ett stort ansvar som ligger framför dom och deras viktiga roll är något som vi andra borde känna större tacksamhet för.

När vi satt där och tittade på alla förväntansfulla ansikten kunde jag nästan känna den där pirriga, spännande och lite ångestfyllda känslan av att stå där i ett vägskäl och i startgropen för en helt ny period i ens liv. Vissa dagar etsar sig fast lite extra i ens minne och examensdagen är verkligen en sådan dag. En dag av ovisshet och förvirring men även en enorm lycka, förväntan och lättnad! Att ta klivet från skola till arbetsliv är stort och för många är det slutet på livet som student. För mig blev det ytterligare en omgång i skolans värld, ett beslut som idag känns som ett av mina absolut bästa nånsin. Jag är så glad för att jag vågade och för att jag är precis där jag är idag. Jag har gett mig själv en möjlighet att komma dit jag vill genom att lyssna på mitt hjärta och min magkänsla. Det var också budskapet för dagens ceremoni;

Det är först när du följer ditt allra innersta som du kan vara säker på att du verkligen gör rätt val och det är först då som också är beredd att ta konsekvenserna för ditt handlande. 


Kandidatexamen från Gymnastik och Idrottshögskolan, 3 juni 2010


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar